Humedica Belgie: Projecten: Humanitaire noodhulp: Filipijnen: Terugblik en vooruitzichten: één jaar na tyfoon Haiyan

Terugblik en vooruitzichten: één jaar na tyfoon Haiyan

Door Arno van den Heuvel, 2014/11/20

Tijdens de nacht van 8 november 2013 veranderde het leven van honderdduizenden mensen in de loop van een paar uur. Een tyfoon, nog sterker dan de vele anderen die de Filipijnen hebben geteisterd de afgelopen jaren, richt een grote ravage aan op de eilanden Leyte en Samar. Ongeveer 6400 mensen verliezen in de strijd tegen de tyfoon het leven. Hutten en huizen worden met de grond gelijk gemaakt. Alle bronnen van inkomsten vallen weg. Plotsklaps heerst er enkel nog de ellende en onmacht.

Terugblik: de eerste uren en dagen na Haiyan.
Eens de omvang van de ramp duidelijk wordt reageert Humedica onmiddellijk. Een eerste noodhulpteam vertrekt nog dezelfde naar de Filipijnse hoofdstad Manila. 24 uur later staan de Humedica artsen in één van de zwaarst getroffen kustplaatsen: Tacloban en beginnen daar onmiddellijk met de verzorging van de gewonden.

"Niemand kon de schaal van deze ramp echt vatten. Een woestijn van vernieling, wanhopige mensen, de geur van lijken, chaos, de mensen die wilden vluchten. De stad was volledig onbegaanbaar en we werden per helikopter ingevlogen. Het voelde allemaal onwerkelijk aan – apocalyptisch haast. Alsof iemand in één enorme adem alles leeggezogen had. Niks werkte nog, geen auto's, geen water, geen benzine, geen eten, geen internet, geen stroom. De geur van de dood was overal en ging gepaard met een algehele shock." Zo herinnert coördinator Margret Müller zich de eerste uren na aankomst in het rampgebied.

De eerste beelden na de doorkomst van de tyfoon Haiyan tonen de ongelofelijke ravage die de storm aanrichtte. Foto:humedica/Margret Müller

Om een antwoord te bieden op de enorme nood stuurde Humedica al snel extra medische teams evenals enkele tonnen hulpgoederen. De artsenteams werkten de klok rond. Een week na de ramp kon Humedica zich vestigen in het gedeeltelijk verwoeste "Mother of Mercy"-ziekenhuis in het centrum van Tacloban. Tegelijkertijd gingen andere teams met mobiele klinieken op pad om in de meer afgelegen gebieden hulp te bieden aan gewonden. Het lijden en de vernieling waren nog steeds overweldigend maar nu kon Humedica ten minste onmiddellijk hulp bieden.

Overzicht van één jaar hulpverlening
Vanaf het moment dat de eerste hulpverleners in Tacloban aankwamen, zou er continu hulp geboden worden. Allereerst in de eerste zware uren na de ramp maar ook in de daaropvolgende maanden werd er alles aan gedaan om de slachtoffers van Haiyan zo goed mogelijk te begeleiden op hun weg terug naar het alledaagse leven. In het afgelopen jaar konden de humedica artsen en verplegers bijna 25.000 patiënten helpen en verzorgen. Dit omvatte naast de acute spoedeisende hulp van de mensen in en rond Tacloban ook grote en kleine operaties in het "Mother of Mercy"-ziekenhuis, dat na enkele renovatiewerken in juni van dit jaar opnieuw aan de Filipijnse instanties werd overgedragen.

Tijdens dit jaar van hulpverlening werden de medewerkers van Humedica ook weer keer op keer geconfronteerd met mensen die door de gebeurtenissen zeer zwaar getroffen werden: jongens en meisjes die zonder individuele verzorging en aandacht niet hadden kunnen overleven. Humedica greep in twaalf gevallen in op een dergelijke manier. Één voorbeeld is Bea, die nu één jaar oud is. Het meisje werd in ernstig ondervoedde staat gevonden. Haar moeder kon geen borstvoeding meer geven en was niet langer in staat om voor het kind te zorgen. Een specifieke behandeling lieten moeder en dochter in de loop van verschillende maanden opnieuw op krachten komen zodat ze vandaag de dag opnieuw gezond zijn.

Naast de medische ondersteuning verdeelde Humedica de laatste twaalf maanden ook 23 ton hulpgoederen onder zij die door de tyfoon alles hadden verloren. Tenten voorzagen gezinnen die hun huis hadden verloren van een beschutte accommodatie. Lampen op zonne-energie zorgden voor licht 's nachts en hygiëne-kits verzekerden dat mensen zichzelf schoon konden houden, een zeer belangrijk gegeven met het oog op het reële risico op epidemieën na een dergelijke catastrofe.

Om de slachtoffers van de ramp ook op de langere termijn te ondersteunen werd er ook een peterschap-programma opgericht. Op die manier worden nu 251 bijzonder behoeftige gezinnen extra ondersteund. Speciale trainingsprogramma's en de distributie van specifieke goederen (zoals visnetten) bieden volwassenen de mogelijkheid om opnieuw aan het werk te gaan. De kinderen ontvingen schoolmateriaal en de verplichte schooluniforms zodat ze terug naar school kunnen gaan. Bovendien krijgen alle gezinsleden een gratis ziektekostenverzekering.

In de afgelopen 365 dagen kon Humedica met uw steun een enorme hoop bereiken. We zetten alles even op een rijtje:
• 73 hulpverleners
• 24.414 behandelde patiënten
• 12 afgeronde individuele interventies
• 23.49 ton hulpgoederen die werden verdeeld
• 251 gezinnen in het sponsorprogramma

Een blik vooruit: de hulpverlening gaat door!
365 dagen na de tyfoon 'Haiyan' gaat Humedica's hulpverlening in de getroffen gebieden voort. Want hoewel er in het afgelopen jaar veel bereikt blijft de ramp elke dag nog steeds het leven van honderdduizenden mensen bepalen, zij het door het wegvallen van het inkomen, het wonen in een geïmproviseerde schuilplaats of het blijvende gemis van dierbaren die de ramp niet overleefden.

Om het gebrek aan huisvesting aan te pakken is Humedica momenteel bezig met de bouw van 400 eenvoudige woningen. Daarnaast zijn er drie medische hulpposten en een school in aanbouw. En ook de "Mother of Mercy"-kliniek die in het begin van de hulpverleningscampagne zo cruciaal was voor Humedica ontvangt verdere steun, onder meer voor de constructie van een operatiekamer. En uiteraard worden ook de 251 van het sponsorship programma in de komende maanden verder begeleid tot ze opnieuw op hun eigen benen kunnen staan.

Dat de hulp aan de slachtoffers van Haiyan zo snel, efficiënt en volledig geïmplementeerd kon worden, is grotendeels te danken aan uw steun. Namens alle begunstigden willen we u dan ook oprecht bedanken. Jammer genoeg zijn er ook vele noodsituaties en rampen in de wereld die door de media niet in dezelfde mate belicht werden als 'Haiyan'. We vragen dan ook uw aandacht voor de dramatische toestand van noodlijdende mensen in onder meer Liberia, Ethiopië en Libanon. Blijft u alstublieft begaan met het lot van mensen in nood! Bedankt!

 
 
Facebook